مستند باد جن
مستند باد جن (۱۳۴۸) ساخته ناصر تقوایی اثری جامعهشناختی است که در لحظاتی به وضعی شگرف به توصیف دقیق رفتار و حالات شرکتکنندگان در مراسم آیینی باد جن میپردازد. ناصر تقوایی خود را در فضاسازی فرهنگ بومی حل کرده و به تماشای نبرد آیین و بیماری نشسته است در این مستندنماها با رویکردی دقیق برای همراهی با یکدیگر چیده شده و غالباً تحت تأثیر الگوی میزانسنی هستند که در اختیار کارگردان قرارگرفته است باد جن هم ارزشهای یک مستند زیبای شناسانه را رعایت کرده و هم مستندی قوم شناختی است که از رازی متصل به فرهنگ بومی و متعلق به جغرافیای معین پرده برمیدارد.
The documentary Bad Jin (1348) by ”aser’Taqvai is a sociological work that describes the behavior and moods of the participants in the Bad Jin ritual in a wonderful way. Nasser has solved his piety in the spatialization of local culture and sat watching the battle between religion and disease. In these documentaries, they are arranged with a careful approach to accompany each other and are often influenced by the mezzanine model that has been provided to the director. Bad Jen is also the values of a documentary. It respects the aesthetics and is also an ethnographic documentary that reveals a secret connected to the native culture and belonging to a certain geography.